стрічка

Освітня проблема у Володимирецькій громаді: чому зменшена надбавка за престижність і до чого тут оптимізація?

19 Травня 2021, 13:22
2220 Джерело: https://www.google.com/

У Володимирці 12 травня освітяни влаштували акцію протесту. Вийти на мітинг їх змусило зменшення заробітної плати, що зумовила реформа децентралізації. Після палких обговорень тоді педагоги та представники місцевої влади домовились провести нараду, аби налагодити конструктивний діалог.

Відбулась нарада 18 травня, проте без суперечок знову не обійшлося. Зменшення надбавки за престижність зачіпає всю чинну систему освіти. Освітня субвенція та спосіб її нарахування, малокомплектні школи та класи по 5 учнів, оптимізація, раціоналізація, РНК та недоотримані мільйони гривень на зарплати – цього неможливо оминути. Як всі ці речі пов’язані, на що вони впливають і чого чекати у найближчому майбутньому, пояснюють у Володимирецькій селищній раді

 

Де гроші на надбавку за престижність?

 

До Володимирецької селищної ради надходять звернення педагогічних працівників з проханням встановити розмір надбавки за престижність на рівні не менше 20%. Надбавку у такому розмірі вчителі отримували раніше. З квітня місяця доплату у 20% отримують лише вчителі Нової української школи, усі інші – 5%. Все через те, що освітньої субвенції не вистачає для виплати надбавки на попередньому рівні.

Володимирецькій громаді у 2021 році держава надає трохи більше ніж 120 мільйонів гривень освітньої субвенції. У перерахунку на одного учня це складає 23 745 гривень.

У порівнянні з 2020 роком, коли надбавка за престижність становила не менше 20%, субвенція зросла на 3%. Залишивши розмір субвенції практично на торішньому рівні, Уряд оголосив про зростання посадового окладу з 2225 до 2670 гривень, тобто на все ті ж 20%. Відтак зарплати педагогів раніше складались з меншого окладу і більшої престижності, а тепер з більшого окладу, але меншої престижності.

Депутати селищної ради ще у березні надіслали звернення до Кабінету Міністрів України, пропонуючи збільшити розмір освітньої субвенції з урахуванням можливості виплати надбавки за престижність зі ставкою не менше 20%. Лише у такому випадку зарплати вчителів зростуть відповідно до заяв Кабміну.

Читайте такожУ Володимирці протестували освітяни

 

Що таке освітня субвенція?

Освітня субвенція – це кошти, які громади отримують з державного бюджету для виплати заробітної плати педагогічним працівникам. За законом, ці гроші можна витрачати на зарплати виключно вчителям. Навіть технічний персонал шкіл не може отримувати заробітну плату коштом цієї субвенції. Інакше – кримінальне провадження за нецільове використання бюджетних коштів.

Розраховується освітня субвенція для кожної громади окремо і не інакше як за формулою, визначеною Кабінетом Міністрів України.

Формула для Володимирецької громади матиме такий вигляд: 482,4 (кількість ставок) х 190,38 тисячі гривень (середня річна зарплата вчителя з нарахуваннями по Україні) х 1,017 (коефіцієнт поділу класів на групи) + 5061 (кількість учнів) х 0,484 (коефіцієнт приведення ставок педперсоналу для нашої громади, крім учителів) х 9615,02/1000 (норматив забезпеченості на одного учня для таких ставок) = 116 960 тисяч гривень. Якщо до цієї суми додати 3,2 мільйона гривень на інклюзивну освіту, то отримаємо трохи більше ніж 120 мільйонів гривень – саме такий розмір освітньої субвенції на 2021 рік.

Розрахункова наповнюваність класів (РНК) – це основа для обчислення кількості ставок та коефіцієнту поділу класів на групи. Її визначають з урахуванням кількості населення громади, відсотку сільського населення та щільності учнів на 1 км2. Для нашої громади РНК становить 14 учнів – такий показник був і у 2020 році.

Проте у 2021 році Кабінет Міністрів затвердив постанову № 209 від 17.03.2021, відповідно до якої розрахункова наповнюваність класів для Володимирецької громади була скоригована. Для обрахунків використовується значення 18 учнів на клас. Якби ж використали показник у 14 учнів, то розмір субвенції зріс би до більш як 146,6 мільйона гривень, що на 26,4 мільйона гривень більше від цьогорічних призначень. Було б вдосталь для виплати надбавки за престижність на рівні не менше 20%.

 

Стимул до раціоналізації

Керуючись показниками скоригованої наповнюваності класів (18 учнів) та на основі навчальних планів (середня академічна кількість годин на тиждень) Міністерство освіти України вирахувало, що у нас на усі заклади освіти має бути 482,4 ставки. Це число використали в обрахунках розміру субвенції. Фактично ж у громаді ставок 517,3. Різниця – 36,9 ставки, а це понад сім мільйонів гривень.

Якщо ж для вираховування кількості ставок використати розрахункову наповнюваність класів (14 учнів), то кількість ставок виросте до 619,1. Субвенція, як зазначалось вище, у такому випадку зросла б на 26,4 мільйона гривень.

Але чому використовується саме скоригована наповнюваність класів, а не розрахункова чи фактична? Насправді таким чином Уряд стимулює створення класів, у яких наповнюваність буде не менше скоригованої, тобто 18 учнів на клас для Володимиреччини. Як наслідок кількість ставок занижується.

Для прикладу: у нашій громаді є школа, яка має два корпуси у різних селах. У кожному корпусі є свій четвертий клас. В одному з них вчиться 10 дітей, в іншому – 5. На ці два класи є дві ставки, тобто два вчителі. А міністерство каже – ні, клас має бути один (10+5=15), а відповідно і вчитель один. У цьому ідея оптимізації.

Отже, якщо у класі менш як 18 учнів, то коштів на його утримання держава дає менше. А таких класів у нас чимало. У всьому Малотелковицькому НВК взагалі немає жодного класу, де понад 10 учнів.

Зрештою, така політика стимулює об’єднання закладів освіти, ліквідацію окремих малокомплектних блоків початкових класів, переведення учнів 10-11 класів до великих опорних шкіл.

 

Що далі?

У такий спосіб держава стимулює оптимізацію закладів освіти – створення опорних шкіл, реорганізацію малокомплектних, об’єднання малих класів у великі.

Малих класів на Володимиреччині найбільше серед 10-11, здебільшого у невеликих сільських школах. Вартість навчання учня у таких школах значно перевищує середню по громаді (середня становить 23 745 гривень на рік).

Наприклад, вартість навчання у Малотелковицькому НВК коштує громаді 53 570 гривень на одного учня на рік. У Красносільському НВК38 787 гривень, у Любахівському НВК30 097 гривень. Для порівняння, вартість навчання у Воронківському НВК становить 18 681 гривню, а у Володимирецькому колегіумі 22 486 гривень.

Реорганізація закладів освіти, утримання яких коштує більше від середнього рівня, дозволить вивільнити кошти і спрямувати їх на надбавки за престижність. У такому випадку буде можливо забезпечити анонсоване Урядом фактичне підвищення на 20% без збільшення асигнувань з державного бюджету. Ціна таких рішень – скорочення педагогічних працівників. Непопулярне рішення, відповідальність за яке сьогодні мають брати на себе громади. Держава лише мотивує, надаючи у субвенції стільки коштів, скільки треба на уже оптимізовану систему закладів освіти.

Читайте такожВолодимирецька громада: через проблему з виплатою «престижності» готують звернення до Уряду

 

Варіантів нема?

Надбавку за престижність можна платити на вищому рівні, забираючи гроші, розраховані на виплати у наступному місяці (наприклад, виплачуючи зарплати за квітень гроші брати із травня і так далі). У такому випадку треба надіятись на збільшення розміру субвенції в кінці року. Але якщо цього не станеться, люди можуть залишитися без заробітної плати взагалі.

Сусідній Вараш пішов шляхом оптимізації. Рішення про закриття філій Сопачівського ліцею у Діброві та Щокові схвалили ще місяць тому. Рафалівка також понижує ступінь деяких шкіл, об’єднує заклади у ліцеї.

Читайте також: Філії ліквідували: школярі зі Щокова та Діброви навчатимуться у Сопачеві

Кошти і у нас можуть вивільнитись завдяки оптимізації фінансово неефективних закладів освіти. Проте у такому разі потрібно уже зараз починати реорганізацію шкіл.

 

А як же залишки торішньої освітньої субвенції?

Можна витратити на престижність залишки торішньої освітньої субвенції. Якщо на це погодяться вчителі, то чи погодяться батьки? Бо у такому випадку школи залишаться без ремонтів покрівель та внутрішніх санвузлів (закон дозволяє витрачати ці залишки на капітальні витрати в сфері загальної середньої освіти).

У Довговолі частина шкільної покрівлі всю зиму стояла покрита одним лише гідробар'єром. На її ремонт потрібно понад 600 тисяч гривень. Майже 700 тисяч гривень потрібно на завершення влаштування внутрішніх санвузлів у Зеленівській школі – діти досі бігають на вулицю. У Великотелковицькому НВК протікає дах, на капітальний ремонт покрівлі виділили 800 тисяч гривень. Близько одного мільйона гривень потрібно для доукомплектування нової Степангородської школи – треба нарешті завершувати розпочате.

Та й забравши ці кошти проблему зняти не вийде. Лише відтермінувати на місяць-два.

 

Що у підсумку?

У вівторок, 18 травня, відбулась зустріч Володимирецького селищного голови Василя Ковенька з директорами шкіл та представниками педагогічних колективів. Були на зустрічі також голова райради Ярослав Березюк та перший заступник голови Вараської РДА Юрій Козярець.

Після палких обговорень зійшлись на тому, що треба готувати спільне звернення до керівництва держави, у якому вказати на недоліки обрахування освітньої субвенції за новою формулою. Також, у зверненні зафіксують пропозицію збільшити розмір субвенції з урахуванням можливості виплати надбавки за престижність у розмірі не менше 20%.

Звернення розглянуть депутати Володимирецької селищної ради під час чергового засідання.

 

Ознайомлювалась Руслана Дмитрук

Коментарі
24 Травня 2021, 06:59
Володирцецької отг розрахункова наповнюваність класів 14, а фактична 19, то уряд удосконалив формулу (ввівши умову, щоб різниця між фактичним наповненням і розрахунковим була не більше 2) тому підкоригували в нашій громаді розрахункову наповненість до 18. Виходить те, що оптимізація за рахунок зменшення кількості класів аж ніяк не допоможе раціональному використанню (наприклад після оптимізації стане середня наповненість 22, то вони розрахункову підвищать до 21 і знову буде меньша субвенція.
24 Травня 2021, 07:05
Оптимізація зменшенням кількості класів може допомогти тій громаді де фактична наповненість меньша за розрахункову
Коментар
24/06/2021 Четвер
24.06.2021
23.06.2021
22.06.2021